De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu De zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

De zoutvlakte

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

26 Juli 2008 | Bolivia, Uyuni

Hey there,
Afgelopen week hebben we dus een 3 daagse tocht gedaan over de zoutvlaktes en ander moois, richting Chili.

Vanuit Uyuni, zijn we met zes anderen (2 Italianen en 2 mensen uit California)met een jeep, rond gaan rijden.
Als 1e zijn we bij een treinenkerkhof gaan kijken. De president voor deze (Eva Morales) heeft de organisatie van de treinen en de organisaties die vanalles importeerde verkocht aan Chili en is zelf met dit ´snelle´ geld vertrokken naar Amerika. Dat merken we overigens steeds dat het land zich zelf uitmelkt, als ze iets hebben waar ze handel mee kunnen drijven, dan wordt het verkocht, de premier of regering verrijkt zichzelf en de bevolking blijft met lege handen achter. Op dit moment speelt er ook weer vanalles, op 10 augustus is er een referendum, of de huidige premier nog voor een volgend ambtstermijn mag aanblijven of niet. De geschoolde mensen willen dit niet maar de armere (en dat zijn er hier veel) willen dat wel omdat zij er beter van worden. De opgeleide mensen zijn echter erg bang dat Bolivia steeds meer een communistisch bestuur krijgt. De contacten en invloeden vanuit Venezuela en Cuba worden steeds groter, maar dat even ter zijde.....terug naar de treinen.
Vele locomotieven staan op deze plek, roestig en somber te staan, zonder doel. Uiteraard klimmen we er op en erin, we zijn er nu toch.
Vanuit daar rijden we door en rijden we richting de zoutvlakte. Wat een enorm indrukwekkend geheel. Uren lang rijden we erover heen en het is moeilijk om te beseffen dat het allemaal zout is.
We stoppen regelmatig, om het een en ander te bekijken of gewoon om wat funny foto´s te maken.
In de middag komen we bij een eiland uit, waar heel veel grote cactussen groeien. Wij klimmen naar boven en vanuit hier heb je een geweldig uitzicht over de zoutvlakte.

We zien de zonsondergang over de zoutvlakte en reizen vervolgens door naar ons onderkomen voor de nacht, een sober geheel en koud. Gelukkig hebben wij onze slaapzakken bij.

De volgende dag reizen we door en komen we bij verschillende meren, laguna´s en meren vol met flamingo´s. Echt een wonderbaarlijk landschap.
Deze avond slapen we in een nog soberder onderkomen, het is nu min 20 graden, bbbrrrr.

De volgende dag rijden we door naar de grens met Chili, eerst gaan we echter nog geisers bezoeken en plonst Paul in een hotspring, wat een bikkel want het is rond het vriespunt. Alleen van het kijken krijg ik het al koud.

Al vroeg zijn we bij de grens (we zijn dan ook om 4.30 opgestaan)en eerder dan gepland zitten we zomaar in eens in Chili.

De rest van de verhalen volgen nog, we gaan nu eerst opnieuw plannen maken, we hebben nog anderhalve week.....

Nou de mazzel en groeten van ons
xxx

• 27 Juli 2008 - 18:57

Marlène:

Jemig, niet normaal meer wat jullie allemaal mee maken. Jullie zullen straks wel aan vakantie toe zijn ;-)
    Geniet nog van jullie laatste anderhalve week.

Groetjes, Marlène

• 27 Juli 2008 - 19:57

Cas:

tja wat zal ik weer zeggen. herkennen niet echt maar na dat badje zag ik wel iets bekends in dat ( iets dikker geworden ) kopie van onze paulus. En ja de kermis komt rap dichter bij. gr. en ja het vrijgezellen feestje van etienne en nanda was geslaagd.

• 29 Juli 2008 - 08:27

Miri-an Barel:

he hallo daar, terwijl jullie daar door mijnen,zoutvlakten,cactuseilanden en woestijnen ploeteren(wat er allemaal even indrukwekkend uitziet).
    Hebben wij hier afwisselend prachtig weer met hevige regenbuien en zware vrijgezellenfeestjes.
    We zijn met Nanda naar een workshop schilderen geweest waarbij we meteen een leuke pinksteraccomodatie hebben gevonden. Daarna hebben we lekker tapas gegeten en zijn we in zeelst op stap geweest.
    De heren hebben met etienne,micky en dylan, jans polder onveilig gemaakt en zeelst natuurlijk. Het was erg gezellig.
    De rest van deze week gaan we ons voorbereiden op de kermis en dan zien we jullie daarna wel verschijnen op het Hoegaarden grand cru toernooi.
    groetjes knuf en xxx
    de bareletjes.