Terug uit het amazonegebied - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Terug uit het amazonegebied - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Terug uit het amazonegebied

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

16 Juni 2008 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,
Vanochtend zijn we terug gekomen uit het amazone gebied, het was in één woord..... fantastisch!
Afgelopen vrijdagochtend zijn we met de bus van Quito naar Lagro Agio gereisd, dwars door de Andes heen. Uiteraard wilde we dit gebied graag op foto vastleggen maar toen we de camera wilde pakken, was deze verdwenen!!!!!
Dat was wel even een teleurstelling, de rugzak, waar de camera in zat, stond tussen onze benen in op de grond, iemand is,van achter onder onze stoelen door gekropen en heeft de rugzak opengesneden. Wij hebben hier helemaal niks van gemerkt terwijl we onze benen door de lussen van de rugzak hadden. We dachten dit is wel veilig genoeg, not dus!
We hebben overigens toch nog genoten van de mooie reis, die we hebben gehad.
Op zaterdag, zijn we met 6 amerikanen en 2 duitse vrouwen en een gids, met de bus verder de jungel in getrokken, naderhand nog 3 uur met een gemotoriseerde houten kano. Dit was de 1e echte kennismaking met het regenwoud. In deze 3 uur hebben we vele verschilende vogels gezien, als eerste heel veel doodskop-aapjes, ijsvogels, spechten, geel-blauwe papagaaien, etc.
We verbleven in de tapir lodge, we waren daar de enige 10 toeristen wat het natuurlijk helemaal speciaal maakt. De lodge was gemaakt van hout en palmbladeren echt een geweldige locatie.
Afegelopen 3 dagen hebben we dan ook alleen maar door het regenwoud gewandelt en gevaren. Het is zo indrukwekkend om te zien, dat het regenwoud één groot ecosysteem is, alles leeft op, langs en met elkaar. Bomen en planten slingeren door elkaar en houden elkaar in leven. Zo hebben we bijvoorbeeld een vogel gezien, die elke dag op dezelfde tak zit en precies dezelfde kleur als de tak heeft (wit met bruine vlekken) ze doet alleen maar haar mond open en eet zo vanzelf haar maaltijden, omdat zij niet door de andere dieren gezien wordt. We zagen ook 2 dagen achter elkaar een luiaard in de boom hangen.
Op een meer -midden in het regenwoud- waar overigens de zoetwaterdolfijnen met ons mee zwommen, hebben we een prachtige zonsondergang gezien. Vervolgens zijn we met een GPS op zoek gegaan naar de evenaar. De GPS stond echt op 0,00, gaaf om op zo´n plaatst te komen.
Gister zijn we enkele dorpen gaan bezoeken, we zijn bij een sjamaan geweest (medicijnman) wat wij er van begrepen is deze man, eigenlijk constant legaal high is, hij schijnt echter wel veel te weten van de medicinale krachten van alle bomen en dieren. Leuk om een keer gezien te hebben.
Verder hebben we de volgende dieren gezien: kakatoes, ibussen, het kleinste aapje van de wereld (pocketmonkey), grotere apen, termieten, mieren, etc. Klinkt niet zo interessant maar als je het verhaal weet achter het systeem van bijvoorbeeld de parasolmieren is dat een goed georganiseerd en gecontroleerd systeem. Ik zal jullie er verder niet mee vermoeien hoe het werkt.
Nadat we terug kwamen van de zonsondergang, zijn we op kaaimannen jacht gegaan maar de gids voorspelde dat we deze niet zouden zien omdat het water te hoog staat, ze zijn dan moeilijk te vinden. In het donker vaarden we over de rivier met een zaklamp schijnend op de oevers.... wachtend op de rode reflectie van de ogen. Na een klein uur, yes.. vonden we er een. Dus toch nog een kaaiman gezien.
Gisteravond zaten we lekker aan een rum, wijn of bier toen er iemand riep dat ze een slang had gevonden, wat bleek, het was een boa constructor. Ook geweldig om dit te zien!
Toen we vanochtend om 4.00 uur (tja het lijkt allemaal leuk maar vakantie is gewoon een kei hard bestaan) over de rivier de terug reis aanvaarde, was er ineens paniek. Onze boot vaarde midden in een boom die omgevallen was. De voorste mensen kregen een tak precies op keel hoogte tegen hun aan, gelukkig was niemand gewond maar we zaten wel vast.
Na op een neer schommelen in de boot en ons zelf teruguit trekkend aan de takken, zijn we er uiteindelijk uitgekomen.
Met de bus terug was ook spectaculair, het had best veel geregend en de zandweg was op sommige stukken helemaal vol met kuilen en glijmodder. Maar ook dit overleefde we en hebben we uiteraard van genoten.
Terug in het vliegtuig lazen we in een spaanse krant dat Nederland afgelopen vrijdag heeft gewonnen met 4-1! Wat een monsterscore!

Verder hebben we het overlevingspakket van PGZ nog niet nodig gehad maar hebben we uiteraard wel bij ons. Ik loop hier op andere schoenen waar ik geen blaren van krijg!
Zoe en Dana ook leuk om jullie berichtje te krijgen, lezen jullie ook aan Sven voor wat we allemaal doen?
Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties op de website of per mail, ook al zijn we ver weg, via dit medium blijven we toch van elkaar op de hoogte.

Tja, nu nog geen foto´s van de jungel maar de andere hebben ons beloofd om foto´s door te sturen, zodra we deze hebben, zullen we deze plaatsen.

Vanaf morgen hebben we een nieuwe camera en nu maar hopen dat ze daar van afblijven, wij letten wel 10 keer beter op.

Adios allemaal
Liefs Paul en Eus

• 17 Juni 2008 - 04:55

Rob Enzlin:

Gaaf, maar wel jammer van de camera..

• 17 Juni 2008 - 08:13

Ben En Marjan:

Het klinkt allemaal fantastich, wij gaan nu twee dagen naar Belgie op vakantie, maar ja verschil moet er blijven.
    Veel liefs van twee totaal niet jalourse vrienden.

• 17 Juni 2008 - 14:32

Ron:

Hoi Paul en Eus, Supergave avonturen beleven jullie weer, het lijkt wel een spannend boek.
    Hier in Nederland is de Oranjegekte natuurlijk toegeslagen maar ik moet zeggen ze voetballen ook echt goed.
    FF wat belangrijks, Jantje is vandaag geopereerd en de operatie is geslaagd maar duurde wel 5 uur lang. Ik ga straks even vlug langs om te kijken hoe het gaat en dan mail ik jullie het verdere nieuws over hem wel.
    Gisteren ben ik toch nog maar even gaan sporten en ik moest jullie van iedereen de hartelijke groeten doen, dus bij deze dan.

Nog heel veel plezier en succes.

Tot mailze

• 19 Juni 2008 - 07:45

Sjois:

En, nog een telefoonboom gevonden om een SMS te kunnen sturen vanuit de jungle :-) Klinkt weer goed daar!

• 20 Juni 2008 - 07:14

Hans En Linda:

Hoi nichie en Paul,

Prachtige foto's en leuke verslagen, jullie moeten wel een fantastiche reis mee maken... Nog veel plezier en we blijven jullie volgen.

• 30 Juli 2008 - 18:08

Gerwin:

wel jammer dat je de 'kaaiman' die de camera nam niet zag. Kleinigheidje blijf je houden. Tof jullie avonturen te lezen. Het is hier intussen ook tropisch benauwd geworden, kunnen we ook op dat vlak met jullie meevoelen!