Sacred Valley en de Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Sacred Valley en de Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Sacred Valley en de Machu Picchu

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

06 Juli 2008 | Peru, Cusco

Ha die medereizigers,

Het is gelukt!!
Gisteren zijn we naar Machu Picchu (MP) geweest en de dag ervoor in de heilige vallei. Maar laten we bj het begin beginnen.

Afgelopen vrijdag zijn we met de bus door de heilige vallei heen gereden. Een pracht van een landschap waar erg veel landbouw word bedreven. Als eerste zijn we de ruines van Pisac gaan bezoeken, Deze ruines bestaan uit 4 gedeeltes, een militaireschool, een gevangenis, de tempelsector en een arbeidersgedeelte. Het uitzicht vanuit deze plek was weer enorm mooi!
Daarna zijn we door gereden naar Ollantaytambo, ook weer een mooie ruine. Het is ongeloofelijk hoe de Inca´s in hun tijd, de steden hebben kunnen bouwen. Er zijn stenen bij van meer dan 50 ton. Deze hebben ze -op een of andere manier- naar de juiste plek weten te verslepen en daarnaast minutieus op maat gemaakt. Echt vakarbeid ten top.
Terwijl we deze ruine aan het bewonderen waren, kwamen we de Spaanse familie, waar we op de Galapagos eilanden 5 dagen mee gereisd hebben, tegen, echt toevallig. Na weer snel bijgekletst te hebben, gingen wij,samen met 2 Ieren door naar een restaurant omdat we moesten wachten op de bus naar Aqua Callientes. Dit is het laatste dorp voor de M.P.
Daar aangekomen zijn we meteen omgevallen in bed.

Op zaterdagochtend ging om 5.00uur de wekker om M.P. te gaan bezoeken. De Ieren hadden tijd genoeg maar gedreven als we zijn, bij dit soort dingen, wilde wij meteen actie en wegwezen. Bij het busstation was het enorm druk, wij hadden de 8e bus omhoog naar één van de wereldwonderen.
Paul en ik hadden ons als doel gesteld om de Wayapicchu te gaan beklimmen. dit is de berg, die achter de ruines staat. Dit is voor de Inca´s een heilige berg en er mogen maar 400 mensen per dag, deze berg op klimmen.
Omdat wij onze voorbereidingen hadden getroffen, wisten we waar we moesten zijn en zo kwam het dat we als 20e deze berg op mochten. Maar wat een inspanning, deze berg ging echt steil omhoog, alleen maar trappen. De tredes waren erg ongelijk, het ene moment was de trede zo´n 50 centimeter hoog en allemaal ongelijk. De andere waren weer lager. We puften en zwoegden ons zelf omhoog maar de sunrise over de M.P. was indrukwekkend.
Na een uur, hebben we op de top dan ook lekker genoten van het uitzicht.
Nadat we weer op adem waren, wat gegeten en uitgekeken (echt uitgekeken raak je hier niet maar ja, je moet toch weer een keer omlaag). De weg terug was een avontuur op zich. Wij wilden om de top heen lopen en niet precies dezelfde weg terug lopen, dat hebben we geweten. Het padje met de ongelijke tredes, was een meter breed. Aan de ene kant de rotsen, stijl omhoog en aan de andere kant, een ravijn.
PPPFFFF, aangezien Paul en ik steeds meer last krijgen van hoogtes en hier wat draaierig van worden, was dit geconcentreerd, vast geplakt, zoveel als mogelijk aan de rotsen, trap voor trap naar beneden. Dit was zo stijl, dat we beiden, deze hoogte nog voelde toen we ´s avonds in bed lagen, steeds het gevoel hebben, dat je valt.....)
Maar goed eenmaal beneden gekomen, hebben we op het heilige plein van M.P. lekker even in de zon zitten bij te komen en uitgerust.
Vervolgens zijn we door de ruines zelf heen gaan lopen. Het is moeilijk om te omschrijven, hoe mooi en indrukwekkend dit is. Met name de ligging van dit complex maakt het tot een betoverende plek. Ongeloofelijk hoe ze dit hebben kunnen bedenken en kunnen maken. Het is zo ´verstopt´ dat M.P ook pas in 1910 ontdekt is.
Na 7 uur rondgelopen, gezeten, gekeken, etc. te hebben, hebben we de bus terug gepakt naar Aqua Callientes. We hebben op een terrasje genoten van een Sandwich en een overheerlijke cappucino. Naderhand hebben we handdoeken en zwemkleding gehuurd en zijn we heerlijk in de hotsprings neer geploft, een enorme weldaad voor ons toch wel vermoeide lichaam.

Later hebben we de trein en bus terug gepakt naar Cuszo en om 23.00 kropen we daar na een geweldige dag, ons nestje in.
De volgende bestemming gaan de Nazca lijnen worden.

wordt vervolgd......
Heel veel groeten van ons,
Paul en Eus

• 07 Juli 2008 - 07:38

Peter Sandkuijl:

Poeh dat lijkt bijna op werken ;-)

• 07 Juli 2008 - 16:10

Marlène:

Wat een prachtige reis maken jullie. Gelukkig hebben jullie geen last van hoogte vrees ;-) Ik was bij de afdaling terplekke doodgegaan van angst, haha. Maar daarom ga ik volgende week ook gewoon naar Frankrijk.

Groetjes, Marlène

• 07 Juli 2008 - 17:30

Miri-An Barel:

Gaaf hoor de MP, Maar goed dat je met de trap naar beneden moest, Eus kenende zou ze anders met een omweg naar beneden zijn gegaan en ik weet niet wat zijn tegengekomen.
    Maar jullie hebben wel een topvakantie hoor.
    Hier gaat alles zijn gangetje, Ons Dana heeft een fijne en gezellige verjaardag gehad.
    Vandaag heeft ze een mediaplayer gekocht van haar verjaardagscenten.
    Ze heeft jullie een mailtje teruggestuurd.
    Eus de kapper is geregeld en wij hebben al veel lol gehad over al die grijze haren (ha ha).
    De verbouwing gaat goed maar wel een tandje lager, we zitten op de verwarmingsmonteur te wachten om de leidingen te leggen. De electricien komt van de week en dan moeten we wat binnenwerk betreft wachten op de stucadoor en die heeft pas in augustus tijd. Dus als jullie terug komen is het nog niet klaar.
    We kunnen dus gewoon rustig vakantie vieren.
    Nou dit was het weer voor even, nog veel plezier en oooh momenten liefs en xxx de Bareletjes.

• 08 Juli 2008 - 14:15

Patty Van Gils:

Lieve Paul en Eusje,

Het heeft veeeeel te lang geduurd voordat ik aan jullie mooie verhalen en foto's ben begonnen, maar heb net alles doorgelezen, en ik vind het echt prachtig! Wat een ontzettend mooie ervaring! Ben stiekem wel een beetje jaloers ;) Zo te lezen gaat alles goed met jullie, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Met mij gaat het ook goed, de laatste loodjes zijn best zwaar, maar heb de afgelopen weken aardig wat puntjes gescoord dus het ziet er nog niet zo heel somber uit voor mij! Heb vandaag een toets gemaakt, en daar hangt het nu een beetje vanaf. Ik zal jullie op de hoogte houden! Met ons pap gaat ook alles goed, ik weet niet of jullie het een beetje hebben kunnen volgen? Nou ja, gister zijn ze naar het ziekenhuis geweest voor een afspraak, en daar is vastgesteld dat hij géén nabehandeling hoeft :D Geweldig he! We zijn nu dus helemaal in de feeststemming! Ik weet niet of ik het jullie al had verteld voor jullie vertrokken, maar ik heb voor aankomend jaar een hele leuke kamer vlakbij het centrum. Samen met twee vriendinnetjes en een vriend hebben we een etage van een studentenhuis, dus kunnen we hard studeren ;) Of gewoon feesten! Ik zal nu beter op de hoogte blijven van jullie reis, heb gelukkig bijna vakantie! Heel veel plezier en succes nog, en vooral: GENIETEN!!!

Liefs, -x- Patty

• 08 Juli 2008 - 17:57

Jan Van Gils:

Nu wilde ik net even vertellen dat het goed gaat, is mijn dochter me weer voor. Ik snap niet dat ze daar tijd voor heeft. Nou veel plezier nog en tot rond de kermis.

• 08 Juli 2008 - 18:48

Wim:

Beste Paul en Eus,

Heel mooi om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken daar.

Maar ik vind mijn land toch groener (haha)

Nog een kleine twee weken en we gaan weer naar de heimat.

Nog een prettige vakantie verder.

• 09 Juli 2008 - 09:35

Rian & Gertrud:

Ha Paul en Eugemiek,

Geweldig zeg! Wat een vakantie! Voor ons nog een paar dagen werken en dan....naar Ierland(Rian) en Frankrijk(Gertrud).
    Geniet nog maar lekker en heel veel plezier!
    veel liefs,
    Rian en Gertrud