Sandboarden en Nazcalijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Sandboarden en Nazcalijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Sandboarden en Nazcalijnen

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

09 Juli 2008 | Peru, Nazca

Hello, there are we again.....

Afgelopen dagen zijn wederom fantastisch geweest!
Vanuit Cusco hebben we de nachtbus naar Nazca genomen. Bij deze bussen worden de nodige veiligheidsmaatregelen genomen, iedereen die instapt bijvoorbeeld, wordt gefilmd. Naderhand hebben we een gezellige bingo gespeeld (konden we even de spaanse cijfers oefenen) en verder t.v. gekeken en wat geslapen.
Om 7.30 kwamen we in Nazca aan. We zijn hier speciaal naar toe gereisd omdat ze hier bepaalde lijnen op de grond hebben, die lang geleden gemaakt zijn en waarvan de functie niet helemaal bekend is. Deze lijnen zijn behoorlijk groot en beelden ook opmerkelijke dingen uit zoals; een astronaut, dolfijn, spin, aap, etc. etc. Met een vliegtuigje kun je hierover heen vliegen en deze afbeeldingen bekijken. Daarnaast ligt Nazca in een woestijngebied. Er groeit echt helemaal niets! Of er moet een oase zijn.
Toen we ons hotelletje geregeld hadden zijn we gaan zoeken of we deze dag al een vlucht konden boeken, dat ging niet lukken daarom moesten we iets anders verzinnen. We wilden graag gaan sandboarden. Toen we hier voor gingen informeren was dat niet mogelijk omdat dit alleen in de ochtend kon omdat het anders te warm werd. Omdat deze tocht 6 a 7 uur zou duren, vonden wij dat we dit nog wel konden gaan doen. We hebben toen via een bureautje een privegidsje geregelt, die onze boarden zou regelen en met ons mee zou lopen om de weg te wijzen. We hadden ook heel de dag aan een mooi zwembad kunnen liggen maar ja dat is dan weer niet onze keus.
Om 11.00 vertrokken we eerst met een taxi en verderop moesten we gaan lopen. De wandeling omhoog was wederom prachtig, een doods landschap, met hier en daar een cactus. In de verte zagen we de zandduinen al liggen, het was maar goed dat we op dat moment nog niet wisten dat we echt helemaal naar de top moesten lopen. De weg omhoog was vermoeiend maar geweldig! Eenmaal bij de zandduinen aangekomen, moesten we door het mulle zand omhoog gaan klunnen. Drie stappen omhoog, 1 stap omlaag. Het werd toen pas echt heavy maar ja je moet er iets voor over hebben....
Eenmaal boven zijn we gaan oefenen met boarden en sleeen, echt geweldig!
Al sleeend en boardend zijn we afgezakt, de laatste helling was een afdaling van ´heb ik jouw daar´, erg lang. Knoerhard gleden we omlaag, we konden niets meer zien, ademhalen was ook niet mogelijk omdat alles onder het zand kwam. Al omlaagglijdend was het je hoofd naar rechts draaien, een hap lucht pakken en proberen af en toe te kijken, waar je naar toe moest glijden.
Toen we eenmaal alle drie beneden waren, en we echt helemaal onder het zand zaten, kwam er ineens een condor, erg laag over vliegen, wat en geluk.
Vervolgens hebben we nog een uur afgedaald over rotsen voordat we de panamerikana highway bereikte. We hebben daar een vrachtwagen aanghouden, en achter in de klep, op zakken aardappels mochten we mee terug naar Nazca. Wat een dag!

De volgende dag zijn we ´s ochtend al naar ht vliegveldje gegaan, wij zouden de 1e vlucht over de lijnen hebben. Toen we in ons vliegtuigje zaten, moesten we er weer uit omdat het weer te slecht was!? Omdat andere vliegtuigjes wel vlogen, vonden wij dit vreemd en zijn we navraag gaan doen, wat bleek, ons toestel was kapot gegaan. Wij blij dat we niet opgestegen waren. Maar goed, later konen we toch met een ander toestel mee en konden we vanuit de lucht de lijnen bewonderen. Vreemd dat deze hier liggen, wie zal ze gemaakt hebben en waarom?

Morgen, is er een nationale staking bij het vervoer, we kunnen dan niet weg uit Nazca. We hebben daarom snel een busrit naar Arequipa geregeld.

We hebben daar vandaag wat rond gekeken en onze planning voor de komende dagen gemaakt.

De komende 3 dagen, gaan we de Colca canyon in. Met een groepje andere toeristen, gaan we 3 dagen hiken en kamperen.

Zodra we weer terug zijn, horen jullie van ons, dat zal zaterdagavond of zondag worden (Peruaanse tijd).

Wij gaan zometeen eten, Jan, we drinken er 1 op het erg GOEDE nieuws! Super.

Bedankt wederom voor alle leuke berichtjes en tot binnenkort.

Adios,
Paul en Eus.

• 10 Juli 2008 - 07:02

Lony:

pfew... ik zie het helemaal voor me hoe jullie daar eerst op die bergen moeten klimmen en er vervolgens weer vanaf glijden.. ik kreeg er spontaa ademnood van! Jullie maken wel geweldige dingen mee. Geniet er maar van.
    Ik heb vanaf vanmiddag ook lekker vakantie. We gaan een zeer spannende reis maken, helemaal naar Tuinesië:-) Hahaha, we hebben het poedelbadje in de tuin staan en hopen op iets warmer weer zodat we er ook nog in kunnen. En verder genieten we van het niets moeten en vanalles mogen.

Heel veel groetjes,

Lony en co

• 10 Juli 2008 - 14:13

Je Nichie:

Hé luitjes! Die foto's!!! Wauw zeg, enorm imposant. Ben benieuwd of wij dat in Frankrijk ook allemaal tegen komen. Misschien komen wij wel een merel of ekster tegen... We zullen eens kijken wat de Ardeche ons te bieden heeft. Wij gaan wel voor zon en zwembad en lekker luieren.
    Een hele goeie terug reis, maar ik vind dat jullie eerst nog moeten genieten van de tijd die jullie daar doorbrengen!

Liefs vanuit Valkenswaard

• 11 Juli 2008 - 17:39

Zoë Barel:

wat een spannent verhaal en dat sandboarden lijkt me wel heel leuk.
    die afbeeldingen zijn ook heel gaaf. leuk dat jullie die op de foto hebben gezet.

• 12 Juli 2008 - 15:20

Henry:

Heb weer even kunnen bijlezen over jullie geweldige ervaringen. Kei leuk dat jullie zo'n mooie impressie kunnen geven voor de thuisblijvers die het land verdedigen. Ben niet jaloers. Jullie stikken natuuuuuurlijk van de heimwee ... Terwijl jullie daar lopen te zwoegen en te zweten gaat het goede leven in NL gewoon door. Ben speciaal voor/namens Paultje deze week 2x gaan zwemmen. En terwijl jullie moeten afzien in de dessert hebben wij het geluk dat het hier al 2 weken dagelijks regent. Je leest het; het wordt tijd dat jullie terugkomen; je weet niet wat je mist. Desondanks denk ik dat ik deze week eindelijk een paspoort ga aanschaffen .... Paul/ Eus, tot lezens weer ... enne, denk aan ons !!!

• 12 Juli 2008 - 15:30

Miri-an Barel:

Gaaf hoor dat sandboarden. Paul onze Cas en Peter zagen er vorige week ook zo uit maar in plaats van zand was het stof en zagen ze helemaal wit. Dus op onze manier hebben we ook wel lol. Verder mis je hier niet erg veel hoor, het weer is op het moment knudde dus de kinderen kunnen maar af en toe lekker naar buiten voor de rest vermaken ze zich gelukkig nog goed binnen. Nou wij wachten jullie verhaal van het volgende avontuur met spanning af, zo maken we al lezende ook nog eens wat mee groetjes en knuffels van de Bareletjes.

• 13 Juli 2008 - 09:55

Eline & Pieter:

Wat gaaf om jullie verhalen te lezen (helaas voor ons vanuit Nederland i.p.v. bij jullie...).

Ik ben jaloers op de M.P. verhalen. Ik hoop er ooit ook naar toe te gaan (als mijn schoonpapa 75 wordt), dus voor nu geniet ik alvast via jullie.

De foto's van de zandduinen lijken enorm op wat wij gezien hebben in Chili dus het is zonde om dit ook nog te gaan doen (tenzij je tijd en zin hebt natuurlijk).

Groetjes en ik wacht met spanning op jullie volgende berichtje.

Have fun!

• 30 Juli 2008 - 20:24

Gerwin:

pff, ben jullie avonturen-reeks (ik mis de afsluiting 'Willy Vandersteen', voor de rest is het exact S&W! Heuj miljaar, nu nog alitererende titels verzinnen voor ieder van jullie avonturen...) in één ruk aan het lezen, en het valt inderdaad wel op dat het een hoog Doe gehalte heeft. Heb al twee keer moeten rusten van het lezen alleen. Knap van jullie hoor.

Zandmannetje heeft wel raar haar, hoor

O, en de Nazca-lijnen zijn wel verklaard. Als jullie terug zijn, effe afreizen naar het Pathé en Indiana Jones and the Crystal Skull gaan kijken, vallen alle puzzelstukjes op z'n plaats.
    Tsja, daar had je niet zo ver voor hoeven reizen hè? Kwestie van een beetje geduld en een bom duiten in de zak houden. Bioscoopkaartje of Zuid Amerika odyssee, scheelt nogal qua kosten ;-)