Van Minfeng naar Korla - Reisverslag uit Korla, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Van Minfeng naar Korla - Reisverslag uit Korla, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Van Minfeng naar Korla

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

26 Augustus 2011 | China, Korla

** Dinsdag 23 augustus, China
Vandaag hebben we een super lange rit voor de boeg van twaalf uur. De rit zal dwars door de Taklamakanwoestijn gaan en alleen daarom is de rit al bijzonder. Inmiddels zijn er twee wegen die van zuid naar noord door deze woestijn gaan (of vice versa natuurlijk), gelukkig rijden wij de oude route en niet de weg die door de Chinezen is aangelegd. We hopen op deze manier een impressie te krijgen wat vroeger de karavanen van de zijderoute moeten hebben doorstaan in deze droge hitte. 's Morgens voor vertrek slaan we flink wat water en andere drank in want onderweg is er niks meer te krijgen, je zult daar maar met panne langs de weg komen te staan..... We rijden vandaag ongeveer 530 kilometer door deze woestenij. De eerste uren in de auto is het nog wel te hebben maar hoe later op de dag, hoe warmer, lees heter, het wordt. Het valt ons op dat er langs de weg een strook is van kleine groene begroeiing. Men heeft daar een soort irrigatie aangelegd zodat de begroeiing er voor zorgt dat de weg niet helemaal onder het zand waait. De zandduinen van de Taklamakan verplaatsen zich voortdurend, onder invloed van de wind. De archeologen weten dat er nog verschillende steden verstopt liggen onder dit zand maar hebben tot nog toe niet alles 'bloot' weten te leggen. De weg zelf is super saai om te rijden, hij is kaars recht en we zien de hele dag hetzelfde landschap, toch als je je fantasie gebruikt, is het een geweldige ervaring. Wij zijn blij dat we er in één dag doorheen kunnen rijden, vroeger duurde dit maanden.
Als we dan eindelijk na uren en uren rijden de Taklamakan verlaten zien we tot onze verbazing dat er aan de noordkant naar olie geboord wordt. Overal staan boortorens en de bekende 'ja- knikkers'. We moeten nu nog een uurtje of twee rijden voor we in Korla zijn. Dit is een erg verchineesde stad. Normaal zouden we er ons over opwinden dat hier de Chinezen zo overheersend aanwezig zijn maar daar zijn we nu te moe voor. We hebben nu gelukkig een fatsoenlijk hotel met een lekkere douche, schoon en alles werkt. Daar genieten we nu even van. Niet gedoucht lopen we naar de KFC waar we lekker frietjes eten, heerlijk! We gaan op tijd naar bed want morgen mogen we weer een uur of zes in de auto zitten, we moeten gewoon even wat kilometers afleggen.