Turpan en omgeving, deel 2 - Reisverslag uit Turpan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Turpan en omgeving, deel 2 - Reisverslag uit Turpan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Turpan en omgeving, deel 2

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

28 Augustus 2011 | China, Turpan

** Vrijdag 26 augustus 2011, China
Voor vandaag hebben we in de ochtend twee bezienswaardigheden, die we gaan bezoeken. De eerste is een oude stad waar voor de jaartelling het eerste leven in Turpan is ontstaan. Deze garnizoenstad heet Jiohe en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Deze stad is gebouwd op een plateau dat ongeveer zo'n veertig meter steil omhoog gaat, deze helling vormde een natuurlijke verdedigingswal. De stad is niet meer dan een oude ruïne maar toch kun je de opbouw van de stad nog goed zien. Als we het bekeken hebben eet ik nog een stuk meloen en kopen we een DVD over de zijderoute. We kunnen straks nog eens lekker nagenieten. Vervolgens rijden we met de vrolijke chauffeur door naar het karez syseem. Dit zijn de oude ondergrondse irrigatie kanalen. In totaal zouden deze 5000 kilometer lang zijn en het smeltwater vanuit de bergen naar de akkers brengen. Ze zijn nog wel in gebruik maar vele staan droog en worden niet meer onderhouden. Hiervoor worden nieuwere kanalen aangelegd. Het is een imposant systeem om op deze manier woestijn gebied te kunnen irrigeren. De plaats waar we de karez bezoeken vinden we wat minder want dit is de eerste echte toeristenplek. Er zijn heuse souvenierswinkeltjes en verkopers doen hun best om hun waar aan te prijzen. Dat hebben we tot nog toe niet gezien en is weer even wennen. Vroeg in de middag zijn we weer terug in ons hotel waar we bij John's café siësta houden, even later zien we Maarten en Monique aan komen lopen. Een deel van de middag hebben we nodig om onze ervaringen van de laatste dagen uit te wisselen. Zij hebben een aantal spraakmakende zaken mee gemaakt waarbij ze zich aan het Chinese systeem hebben moeten onderwerpen. Voor ons zijn de fatsoensnormen en omgangsvormen ondoorgrondelijk. Ook wij zullen hier de komende weken nog wel tegen aan lopen. Om 19.00 uur (Beijing tijd) vertrekken we met z'n vieren naar de flamming mountains. We verwachten dat deze met zonsondergang mooi oranje/rood op zullen lichten. Helaas is het een klein beetje bewolkt en nevelig waardoor de bergen absoluut mooi zijn maar niet het idee geven alsof ze in brand staan. Later eten we weer bij ons stamcafé en lopen we nog naar de nachtmarkt. Terug in het hotel nemen we afscheid van onze nieuwe vrienden, zij zullen morgen de terugtocht naar Nederland aanvaarden.