Turpan en omgeving, deel 1 - Reisverslag uit Turpan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Turpan en omgeving, deel 1 - Reisverslag uit Turpan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Turpan en omgeving, deel 1

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

26 Augustus 2011 | China, Turpan

** Donderdag 25 augustus 2011, China
Vandaag hebben we voor het eerst een afspraak in Beijing tijd, we hebben een afspraak met een Chinese gids die ons wat highlights van deze streek zal laten zien. We wisten helemaal niet dat we een gids hadden, in onze voucher stond alleen een driver maar we zien wel hoe het uitpakt. We vertrekken om 09:00 uur 's morgens Beijing tijd, dat is 07:00 uur Uyhuur tijd. Heel China kent eigenlijk maar één tijd en dat is Beijing tijd, eigenlijk heel gemakkelijk. We gaan vandaag de oude stad Gaochang uit de 3de eeuw voor Christus bezoeken. Het is een vergane stad omdat destijds alles met leem gebouwd werd en de wind er vrij spel op heeft. De stad is meerdere keren veroverd en vernietigd en toen weer groter opgebouwd. Als laatste bestond hij uit een buiten muur van elf meter hoog en twaalf meter dik. Daar binnen een binnenmuur van ongeveer zes meter hoog en daarbinnen nog een koningsdeel. Het geheel is erg groot en het moet een immense stad zijn geweest met veel handel en bedrijvigheid. Naderhand bezoeken we de oude graven van Astana waar hiërogliefen en mummies bewaard zijn gebleven door het droge klimaat. Vreemd om zo naar mensen te kijken die in de 7e eeuw geleefd hebben. Als we het hier bekeken hebben biedt de gids aan om nog naar de oude stad Tuyugou te gaan kijken. We wandelen hier wat rond en genieten van de pittoreske beelden. Ook hier zijn de vrouwen weer ijverig de vloerkleden aan het wassen. Alles moet er spik en span uit zien als de ramadan is afgelopen. Vervolgens rijden we door naar Bozkelike, waar we de duizend boeddha grotten gaan bezoeken. Onderweg rijden we langs de 'vlammende bergen'. Deze zijn rood van kleur en hoe warmer het wordt, hoe roder ze worden. Hier kan het aan het eind van de dag zo'n zeventig graden worden. Dat willen we morgenavond gaan bekijken en voelen. Momenteel is het circa 41 graden en zeer warm. Toch vindt de lokale bevolking het wel meevallen. Vorige week was het pas warm, toen ging het richting de 50 graden. In de duizend Boeddha grotten merk je daar echter weinig van, daar is het lekker koel. De grotten liggen op een mooie plek, ze zijn uitgehouwen uit de rotsen die in een rivier eindigen. De fresco's zijn nog van redelijke kwaliteit alhoewel de Duitsers en de Engelse verschillende fresco's gestolen hebben en nu in deze landen te bewonderen zijn. Ook de rode garde heeft het één en ander vernield tijdens de culturele revolutie. Helaas kunnen we maar zes grotten bezoeken en mogen we niet fotograferen.
Als we dit allemaal gedaan hebben wil ik graag meer van de druiventeelt zien. In deze streek word er op jaarbasis enorm veel druiven geproduceerd. Deze worden gedroogd tot rozijnen en men maakt er wijn van. We worden als eerste naar een toeristenplaats gebracht maar dat is niet wat ik wil zien. Ik wil zien hoe de lokale bevolking hiermee bezig is en hier aan werkt. We zijn in de juiste periode want de druiven worden momenteel van het land gehaald. We rijden dan ook verder door de druivenvallei. We zien enorm veel wijngaarden maar op dit tijdstip is er niet heel veel menselijke activiteit. Dat is niet zo vreemd met deze temperaturen! De vallei is erg mooi om te zien, veel water, veel groen en kleine dorpjes.
Als we weer terug zijn in het hotel, eten en drinken we wat bij Johnny's café en houden siësta. Bij Paul lopen de zweetstralen over zijn rug. Als de ergste hitte voorbij is gaan we naar de nachtmarkt. Daar bestellen we bij een houten karretje wat we graag in het olie gebakken willen hebben. Een aantal ingrediënten herkennen we zoals: bloemkool, vis, aubergine, boontjes, tja, dan houdt het zo ongeveer wel weer op. Maar desondanks eten we best lekker en lopen later op de avond weer terug naar ons hotel.

• 27 Augustus 2011 - 07:15

Ingrid Wijnen:

Hoi Paul en Eus,
    Wat een prachtige reisverslagen! Geweldig om dit iedere keer te lezen. Zo te zien en te lezen hebben jullie ook al enorm veel gezien en gedaan op de rondreis. Het is echt een stuk terug in de tijd!
    En ook mooie foto's zodat wij ook een beeld hebben bij jullie verhaal. Ga zo door!!
    En natuurlijk nog een hele fijne vakantie verder!!

Groetjes uit Zeelst van onze viertjes !!