Het terracottaleger - Reisverslag uit Peking, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Het terracottaleger - Reisverslag uit Peking, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Het terracottaleger

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

06 September 2011 | China, Peking

** Zondag 4 september 2011, China
Als we in Xian aankomen, worden we netjes opgepikt door een chauffeur, die ons meteen naar het hotel brengt. We ontbijten daar en nemen een douche zodat we fris plannen voor vandaag kunnen maken. Het eerste wat ons hier opvalt is dat we weer toiletpapier hebben met een scheurnaadje erin, joepie...... dat is lang geleden dat we deze luxe gehad hebben. Het is wat regenachtig vandaag en ons wordt afgeraden om naar het terracotta leger te gaan. Omdat dit onze belangrijkste bezienswaardigheid is in deze stad, besluiten we toch om hier een taxi naar toe te regelen, we zien daar wel weer verder maar dan hebben we het belangrijkste alvast gezien. Om 9.30 vertrekken we. Het is een uur rijden en we hebben de indruk dat Xian een vriendelijke stad is waar de culturele oudheden nog goed bewaard zijn. De chauffeur brengt ons als eerste naar een fabriekje waar ze nog op de ouderwetse manier de beelden van het terracotta leger namaken. Ook maken ze hier lakwerk en zijn ze met andere ambacht werkzaamheden bezig. Wij kopen hier een kleine boogschutter als aandenken voor in de woonkamer. Naderhand reizen we door, het weer is inmiddels verbeterd. Aangekomen bij het leger moeten we eerst door een lange straat met souvenirs stalletjes. Het is niet echt super druk, dus dat is wel lekker. Bij de ingang blijkt dat we de tickets an de andere kant van de straat hadden moeten kopen. Een kerel wil op deze plaats wel tickets aan ons verkopen maar dan moeten we er 20 yuan meer voor betalen. Dat vinden wij oplichterij dus lopen we het hele stuk weer terug. Naast de tickets regelen we meteen een gids die ons wat meer uitleg kan geven.
Het terracotta leger is pas in 1974 ontdekt door een boer die naar een waterbron aan het zoeken was. Deze boer is aanwezig in het museum en signeert ons boek. Dat moet toch wel erg speciaal zijn om dit wereldwonder gevonden te hebben en om het te zien hebben ontwikkelen van niks naar wat het nu is. Inmiddels zijn er al 8.000 beelden gevonden. Voor de toeristen zijn er echter maar 4.000 te bezichtigen en er zitten er nog veel onder de grond. Deze moeten nog blootgelegd worden. Voorheen waren de beelden beschilderd, door de jaren is de verf er echter af gegaan. Wat verder nog erg indrukwekkend is is dat elke krijger een ander gezicht heeft en dat elk beeld erg gedetailleerd is. Bij sommige kun je de vingerafdrukken en nagels zien.
Het terracotta leger is gemaakt voor een keizer in het jaar 247 voor Christus, ongeveer 700.000 dwangarbeiders hebben deze wereld gebouwd. De bouw duurde 37 jaar en het complex is 225 vierkante kilometer groot. Het is enorm groot en indrukwekkend. Het graf van de keizer hebben ze nog niet open gemaakt en tot op heden zijn hier ook nog geen plannen toe. Wie weet wat hier aangetroffen wordt.
Als eerste bezoeken we hal 1, de bekendste van de drie hallen, wat een gigantisch beeld is dit. Honderden krijgers staan netjes op een rijtje, tussendoor staan er paarden en dat allemaal op ware grootte! De houten onderdelen zijn verrot en zijn niet meer te zien, zo hadden de krijgers vroeger wapens vast en trokken de paarden houten karren, hier zie je slechts nog enkele sporen van. Desondanks maakt het indruk. Het is niet voor niks één van de wereldwonderen geworden. Ook hal 2 en 3 zijn erg interessant. We kunnen er geen genoeg van krijgen en lopen nog een keer terug naar de eerste hal. Als we hier enkele uren rond gesjouwd hebben, lopen we langs de subway en kopen daar en heerlijk broodje (wauw weer gewoon brood met iets herkenbaars erop....).
We gaan dan terug naar het hotel en doen een verlaat middagdutje en internetten wat. In de avond lopen we naar het centrum waar we op zoek gaan naar een restaurant. We willen nu graag een keer echt Chinees eten, dat hebben we nog niet gedaan en schijnt erg lekker te zijn. Uiteindelijk belanden we in en japans restaurant en nemen plaats aan een lopende band. We kunnen hier schaaltjes met eten vanaf halen, dat is makkelijk. Paul bestelt ook nog een salade en als deze geserveerd wordt, beweegt hetgeen er op ligt. Dat is hilarisch! We weten niet wat voor spul het is maar het smaakt naar gerookt vlees. Als iemand weet of dit groente of vlees is of wat voor ander spul, dan laat het ons maar eens weten, wij hebben ons hier enorm over verbaast.

• 06 September 2011 - 14:14

Rob:

Wat een gave trip, en dan dat leger dat is echt imposant, ik ben snel even gaan googlen en youtuben ;-)

• 07 September 2011 - 06:34

Nicolle:

geweldig om dit in het echt te zien, mijn beeldje staat hier mooi op de kast, maar kan niet tippen aan het origineel. erg indrukwekkend!