Dunhuang - Reisverslag uit Dunhuang, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Dunhuang - Reisverslag uit Dunhuang, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Dunhuang

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

28 Augustus 2011 | China, Dunhuang

** Zondag 28 augustus 2011, China
We verlaten de autonome provincie Xinjiang wat nog een Uyguurse provincie is en komen nu in de provincie Gansu wat voor ons het begin is van het echte China. Het is een goede treinreis maar Paul kan niet zo goed in slaap komen vanwege het hobbelen en de passerende treinen die een enorm lawaai maken. Eus heeft dopjes ingedaan en slaapt wel een beetje. De bedjes zijn goed en de service is geweldig aan boord. 's Morgens worden we netjes een uur van te voren gewekt zodat we alles in gereedheid kunnen brengen. Je moet namelijk je kaartje afgeven aan de conductrice en krijgt er een pasje voor terug zodat zij in een boek kan zien wie er wanneer uit moet. Daarna wissel je deze weer terug omdat je je kaartje nodig hebt om het station te verlaten. We lopen de donkerte in, het is pas 6.00 in de ochtend. Er komt meteen al een taxichauffeur aan die ons naar Dunhuang wil brengen. De trein stopt namelijk in Liuyuan en dan is het als je goed doorrijdt anderhalf uur rijden naar Dunghuan. Gelukkig zien we direct een jongen met een bord 'Paul Rovers' staan en we vertrekken direct. De weg is niet verlicht en we rijden er met honderddertig kilometer overheen of het leven van de chauffeur ervan afhangt. Aangekomen gaan we eerst een paar uur slapen en dan vertrekken we om één uur naar de boeddhistische Mogao grotten een grote bezienswaardigheid voor deze streek. Er zijn zijn circa duizend grotten waarvan er 449 bewaard zijn gebleven. Wij bezoeken er tien met een engels pratende gids en nog andere toeristen. Het is er zeer toeristisch maar als we de eerste grot binnenkomen zijn we zeer verrast. Deze ziet er zo mooi uit en is zo mooi bewaard gebleven dat alle kleuren nog als van gisteren lijken. Wel zijn er in de loop van de tijd beschadigingen aangebracht door de moslims en de russen en zijn er verkleuringen zichtbaar van het schilderwerk. Als we vragen naar de invloed van de Chinese revolutie dan heeft deze hier géén invloed op gehad. In één van de grotten is een zittende boeddha uitgehakt van 35 meter hoog, een pracht van een bouwwerk. Ook komen we in grotten met muurschilderingen uit verschillende tijden en de beelden zien er prachtig uit. Ze zijn in de de negentiende eeuw gerestaureerd omdat ze meer hebben geleden dan de muurschilderingen en makkelijker te herstellen. Het geheel is overweldigend. De grotten zijn vanaf de 4de tot de 10de eeuw gemaakt. In 1899 zijn deze grotten ontdekt, ook werd er een grot gevonden waar circa 50.000 manuscripten verborgen lagen. Een monnik die deze beheerde heeft er veel verkocht die nu in musea over de hele wereld liggen. In 1943 heeft men deze verkoop een halt toe kunnen roepen en de restanten zelf kunnen behouden. Het boeddhisme was vroeger in deze streek een grote godsdienst die later door de moslims is verdreven. Dit was weer even een lekkere opkikker voor ons, deze grotten waren echt overweldigend. Voor ons een bezienswaardigheid die we tot nog toe nergens mee kunnen vergelijken, echt een nieuwe ervaring dus.
We laten ons afzetten in wederom een John's Café, de derde die we bezoeken. Voor ons is dit een karavanserai op onze weg langs de zijderoute, het eten en drinken is er herkenbaar, ze spreken er Engels en bovendien hebben ze wifi verbinding. Vanavond eten we hopelijk bij een chinees restaurantje en morgen gaan we een dagje sightseeing doen om hier alles te bekijken.

• 29 Augustus 2011 - 06:59

Rob:

Mooie foto's
    Weer een leuke belevenis.
    Groeten,
    Rob

• 29 Augustus 2011 - 13:41

Martine:

klinkt erg mooi en indrukwekkend! ook te zien op de foto's!

geniet ze nog!
    groetjes Martine

• 29 Augustus 2011 - 20:15

Monique En Maarten:

Hallo Eugemiek en Paul,
    We hebben jullie site gevonden en zullen jullie de komende weken zeker volgen! De treinreis beschrijf je heel herkenbaar. Geen PSB chinezen gezien? De grotten zijn inderdaad prachtig. Wij zijn na een voorspoedige reis weer thuis. Geniet nog van het laatste eindje van jullie reis. Ondertussen gaan wij alvast aan het werk. We mailen nog! Hartelijke groeten.

• 31 Augustus 2011 - 14:12

Monique Maessen:

Hallo Eugemiek en Paul,
    Ik heb regelmatig aan jullie gedacht, maar het was er nog niet van gekomen om jullie reisverslagen te bekijken. Maar beter laat dan nooit.... Wat hebben jullie al veel meegemaakt! En wat een mooie foto's. Ik hoop dat jullie nog veel prachtige en inspirerende momenten mogen meemaken de laatste dagen. Geniet er nog van!
    Groetjes,
    Monique (Dédé)