Het meest westelijke puntje van de Chinese muur - Reisverslag uit Jiayuguan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Het meest westelijke puntje van de Chinese muur - Reisverslag uit Jiayuguan, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Het meest westelijke puntje van de Chinese muur

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

01 September 2011 | China, Jiayuguan

** Dinsdag 30 augustus 2011, China
Wij rijden nu in vier uur naar Jiayuguan om het eindpunt van de Chinese muur uit de Mingtijd te bezoeken. De vesting die bij Jiayuguan ligt is gebouwd in 1372 en is eeuwen lang de laatste buitenpost van het Chinese rijk geweest. Het fort wordt omringd door een tien meter hoge muur met een lengte van 730 meter. Resten van de Chinese muur verdwijnen in het zand van de woestijn. Het fort is nog goed intact zodat je een mooi beeld krijgt hoe men in die tijd geleefd heeft. Ook bekijken we de hangende muur, een gerestaureerd deel van de Chinese muur. Je kunt er een stuk oplopen en geeft een beetje idee wat we straks in Beijing nog gaan zien. Het treinstation is dicht bij de bezienswaardigheden en we zijn dus heel vroeg op het station. De trein T9202 vertrekt pas om 23:16 uur een wachttijd van vier uur die we doden door het verslag te typen. We vragen aan een jongeman of het klopt dat de trein om elf uur vertrekt omdat we er ook één zien om negen uur. Hij kent bijna geen engels maar we begrijpen uit zijn woorden dat het toch elf uur wordt. Wachten dus en Paul gaat daarom een bakje noedels kopen als diner. Als hij terug komt in de stationshal komt de jongen naar ons toe en heeft de volledige uitleg hoe het bord met de vertrektijden werkt in het engels voor ons uitgeschreven. Nu weten we precies waar we op moeten letten. Paul praat nog even met hem en laat hem het 'typical dutch' boekje zien. Dan neemt hij de trein en blijven wij achter in een steeds donker wordende stad. In de stationshal worden de lichten ontstoken en zijn we een leuke bezienswaardigheid voor de vele chinezen die ook maar zitten te wachten.