Binglingsi grotten - Reisverslag uit Xiahe, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu Binglingsi grotten - Reisverslag uit Xiahe, China van Paul en Eugemiek Rovers/van Asperdt - WaarBenJij.nu

Binglingsi grotten

Door: Eus en Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Eugemiek

02 September 2011 | China, Xiahe

** Woensdag 31 augustus 2011, China
We slapen wederom heerlijk in de nachttrein, een ideale manier om jezelf in een korte tijd een heel eind te verplaatsen. Rond 8.00uur komen we in Lanzhou aan, wat een enorme grote stad is dit. Terwijl de trein langzaamaan richting station rijdt verbazen we ons zelf over de vele onderkomen flats, die hier staan. Voor de ramen zitten ijzeren spijlen, dit ijzerwerk is verroest en de verf is van de muren afgebladderd. De ramen zijn veelal kapot en met een houten plank of plakband weer dichtgemaakt. Bij sommige ramen staan nog enkele verdorde plantjes. Je zult hier maar moeten leven....
Na een kleine tien minuten wachten komt een chauffeur ons ophalen om richting de Binglingsi grotten te vertrekken. Voordat we Lanzhou uit gereden zijn stopt hij bij een park waar mensen sport aan het beoefenen zijn. Er staan diverse groepen te dansen, enkelen staan met zwaarden, balans oefeningen te doen en weer anderen zijn aan het badmintonnen of zijn alleen aan het rekken en strekken. Een mooie manier om aan lichaamsbeweging te doen en om daarnaast ook meteen je sociale contacten te hebben. Nadat we dit bekeken hebben rijden we weer verder. In het volgende dorp vraagt de chauffeur -denken we- of we willen eten. Dat hoeven we niet en proberen hem dat duidelijk te maken, echter voordat we het weten, zitten we in een restaurant noodles en momo's te eten, ach ja....... de taal blijft een probleem.
Na een tijdje rijden door een mooi landschap, komen we bij een veerpont. Wij gaan uit de auto en worden samen met enkele anderen (we denken Chinezen ofzo) in een klein bootje gezet. We varen over een rivier tussen bergen door. Dit is een prachtig uitzicht en een mooie natuur om doorheen te varen. Ons doel is om uiteindelijk bij de Binglingsi grotten uit te komen. Deze grotten zijn uitgehouwen in de steile wanden van een kloof. Ze zijn pas in 1952 (her)ontdekt. In totaal zijn er 183 grotten en nissen uitgehakt. We krijgen van de bootsman één uur om rond te kijken. We zien diverse boeddhistische beelden uitgehakt, de grootste is rond de dertig meter hoog en deze zou je kunnen beklimmen met houten trappen. Helaas wordt momenteel dit beeld gerestaureerd en zit verstopt achter een groot, groen doek. Ook de trappen zijn afgesloten, dat is jammer maar helaas. Omdat we nu wat tijd over houden, pakken we een soort van golfkarretje naar de laatste tempel. Daar worden we welkom geheten door de eerste monnik van deze vakantie die we zien. Hij nodigt ons uit om thee te drinken maar hier hebben we helaas geen tijd voor. We bekijken de tempel en gaan dan snel terug omdat we maar een uurtje hebben. We rijden door de kloof terug en het laatste stuk lopen we. Het zonnetje schijnt fantastisch en heerlijk badend in het zonnetje wachten we op vertrek. Onze medereizigers komen echter niet opdagen en daarom worden we na drie kwartier op een ander bootje gezet zodat we terug kunnen varen. Vervolgens gaat onze route richting Xiahe. In deze stad is het derde belangrijkste klooster van het Tibetaans geloof gevestigd. Onderweg zien we het landschap veranderen en dragen de mensen andere kleding. De vrouwen die op het land werken hebben lange vlechten die ze van achter bijeen hebben gebonden, ze hebben een gleufhoed op en dragen de kinderen in draagzakken op de rug. Deze kleding komt erg overeen met de kleding die we in Peru en Bolivia hebben gezien, alleen wat minder kleurrijk. Tegen het eind van de middag komen we in Xiahe aan en...... we hebben de eerste regenbui sinds de vakantie. Snel checken we in, in het Overseas Tibetaans hotel en gaan wat drinken bij de buren. We bekijken het stadje nauwelijks, dat komt morgen wel weer.